Persada Pendidikan Tanah Air pada waktu ini dihangatkan dengan isu “Pelajar Ponteng” , Sebenarnya isu “Pelajar Ponteng” ini bukan isu baru sebenarnya ia sudah berlaku sejak bertahun-tahun dulu tetapi dulu tidaklah seburuk sekarang.
Dibawah ini penulis lampirkan pautan beberapa artikel akhbar yang berkaitan dengan gejala ponteng ini.
Itulah diantara artikel-artikel yang berkenaan dengan gejala ponteng di kalangan pelajar sekolah. Isu ini menjadi perdebatan hangat sehinggakan berlakunya tunding-menunding di pihak yang itu salah kan yang ini, di pihak yang ini salahkan yang itu” sampai bila masalah ini hendak selesai.
Penulis pernah membuat kajian tidak rasmi mengapa kebanyakkan pelajar sekolah suka ponteng berdasarkan kes-kes yang penulis kendalikan sebagai kaunselor sekolah.
Faktor pertama yang penulis dapati rata-rata pelajar yang ponteng kebanyyakanya tidak berpuas hati dengan guru yang mengajar pada hari itu, ada guru yang menyumpah seranah mereka sewaktu P&P dijalankan, ia membuatkan mereka tertekan denganya dan mengambil jalan mudah dengan ponteng sekolah.
Faktor kedua ialah penguatkuasaan yang kurang oleh pihak Sekolah, namun penulis tidak menyalahkan pihak pentadbir sekolah kerana kuasa ‘pentadbir sekolah’ terhad di dalam sekolah sahaja, jika mereka mengambil tindakan dengan pelajar yang ponteng di luar sekolah mereka terpaksa menanggung risiko jika terjadi apa-apa kepada pelajar mereka sekiranya mereka bertindak di luar kawasan sekolah.
Faktor ketiga ialah mereka tiada keinginan untuk belajar dan mereka datang ke sekolah pun sekadar untuk berkawan dan bersuka-suka dan hidup berfoya-foya selain daripada atas arahan ibu bapa mereka.
Faktor Keempat ialah ‘ketagih’ dengan permainan komputer dalam talian seperti Risk Your Life Incomplete Union dan mereka lebih gemar pergi ke kafe siber untuk bermain permainan tersebut daripada ke sekolah.
Faktor Kelima ialah ibu-bapa yang tidak mengambil berat dalam hal-hal persekolahan anak-anak mereka kerana terlalu sibuk dengan tugasan mencari rezeki sepertimana ibu-bapa yang berniaga di Medan Selera Buluh Kubu, Kota Bharu.
Faktor Keenam ialah ibu-bapa yang beragama Islam hanya pada nama tetapi langsung tidak mengamalkan apa yang dituntut dan mengamalkan apa yang dilarang oleh Agama Islam. Ibu-bapa yang tidak solat lima waktu sehari semalam juga menjadi faktor penyumbang kepada pelajar yang suka ponteng.
Faktor ketujuh kenapa pelajar sekolah suka ponteng ialah ‘ketagih’ dengan bahan-bahan terlarang seperti gam, Pil Kuda, Ecstacy dan lain-lain dadah generasi baru. Bahan-bahan yang terkandung di dalam bahan-bahan terlarang tadi telah membuatkan mereka tidak mampu berfikir secara waras dan mudah untuk ‘ponteng sekolah’.
Faktor kelapan ialah ‘Sikap Pantang Dicabar’ yang ada di kalangan pelajar-pelajar sekolah menyebabkan mereka mudah terpengaruh dengan rakan-rakan mereka untuk ponteng sekolah.
Faktor kesembilan ialah “Pembuli Dalam Sekolah” juga menjadi faktor pelajar sekolah ponteng, mereka yang menjadi mangsa buli akan takut untuk ke sekolah jadi mereka membuat pilihan untuk tidak ke sekolah dan melencong ke tempat lain.
Faktor kesepuluh ialah ibu-bapa yang amat bertegas sebagai contoh ‘memaksa’ anak mereka untuk mandi dengan cepat dengan menengking sekiranya lambat, tindakan itu membuatkan hati anak mereka terguris dan menyebabkan mereka menyimpan dendam dan memilih ponteng sekolah untuk membalas dendam.
Kesimpulanya di dalam menangani gejala ponteng ini ia memerlukan kerjasama semua pihak dan tidak perlulah saling berbalah di samping saling tunding-menunding kerana ia tidak akan menyelesaikan permasalahan ini.
No comments:
Post a Comment